Tuesday, September 18, 2012

Nak cakap ke tak?


Salam Sahabat,

Tau tak?

Tau apa?

Awak tak tau ke?

Yelah…tau apanya?

Sesungguhnya hati orang yang bodoh itu ada di mulutnya tetapi hati orang yang bijaksana ada di hatinya. Hah! Tau ke tak?

Ohhh…tapi apa maksudnya ya?

Hmmm…pernah tak awak rasa kata-kata awak tu sukar nak diterima-pakai. Kadang-kadang apa yang kita cakap, macam menampakkan kebodohon kita.

Kenapa ya boleh jadi macam gitu?

Sebab awak tak pernah fikir apa kesan kata-kata awak itu pada orang yang mendengar. Kadang-kadang awak ibaratkan orang yang awak nak kata itu tiada perasaan. Cuba awak fikir atau rasa dulu dalam hati sebelum awak bercakap atau hendak meluahkan apa yang awak hendak kata itu. Fikir sedalam-dalamnya betul ke apa yang awak hendak kata itu. Kaji dulu kesannya. Cuba bayangkan pula kalau awak berada di tempat orang yang mendengar  samada orang itu akan rasa sakit hati ke, sedih ke, marah ke atau kecewa.

Jadi janganlah jadi seperti orang bodoh, yang bercakap tanpa beralas, berkata tanpa berfikir. Lagipun kita kan dibesarkan dalam kelompok orang yang mempunyai budaya dan berbudi pekerti tinggi, jadilah orang yang bijaksana apabila hendak berkata sesuatu, memberi pendapat atau walaupun hanya untuk menegur. Berhemahlah. Jangan ikut perasaan. Lagi-lagi kalau ianya melibatkan sahabat di sekeliling kita  karena sahabat adalah cara Tuhan untuk menunjukkan bahwa Dia tak ingin kamu sendirian.

Sekarang tau ke tak? Harap-harap dah tau lah kan. Berhati-hatilah bila berkata-kata supaya kita tidak akan dipandang rendah atau dianggap bodoh atau yang lebih ngeri dicop sebagai orang yang tidak berhati-perut. 

Ehh..awak. Awak jangan kecik hati tau. Kita tak marah awak. Ini untuk bagi peringatan pada diri kita juga. Supaya sentiasa menjaga lidah dalam pertuturan harian. Jumpa lagi!

No comments :

Post a Comment

Archives