Monday, September 17, 2012

Syawal Yang Berlalu



Salam Sahabat Semua, 
Dari pagi tadi memang terasa dah macam nak share something kat blog nie. Tapi sebab sibuk sangat maka waktu ini ajalah yang free.

Diam tak diam, berlalu sudah Syawal tahun ini kan? Tentu hari ini ramai yang sibuk melunaskan jemputan para sahabat, saudara-mara serta  jiran tetangga yang sudi mengundang kita ke majlis rumah terbuka. Ialah dah jadi trend orang zaman sekarang suka buat majlis saat-saat akhitr. Bukan apa alasannya masa awal-awal Syawal, kita sibuk balik kampung. Ziarah kaum-keluarga terdekat. Lepas habis cuti, mula kerja dah takda masa. Jadi tunggu hari cuti ajalah yang boleh layan tetamu. Munasabah juga kan alasan tu. 

Yang penting niat kita ikhlas. Kita pun selagi boleh semua undangan kita hendak dipenuhi. Tapi ialah mungkin kekangan masa membatasi. Yang penting kita sudah cuba tidak menghampakan tuan rumah yang mengundang. Tapi jika masih ada yang tidak dipenuhi, hanya ampun dan maaf mampu disampaikan. Jika ada usia bertemu juga dilain masa. So no heart feeling ekk.

Actually kita cuma terfikir, berlalunya Syawal ini adakah memberi kesan kepada kita. Pernah tak kita terfikir apa manfaatnya. Atau kita hanya rasa ianya hanya kewajipan alam. Bulan berganti bulan. Tiada apa yang istimewa. Kalau itu yang terlintas difikiran anda, alangkah ruginya. Yang pastinya setiap kejadian Allah itu ada hikmah disebaliknya. Terpulang pada kita bagaimana untuk memanafaatkannya. Betul tak?

 Bagi kita memang banyak betul keistimewaan bulan Syawal. Yelah. Bulan lain kalau tetiba kita minta ampun dan maaf dengan orang, mesti dorang pelik. Silap-silap dorang kata kita buat tabiat. Yang paling seronok dalam bulan ni lah kita boleh buat jejak kasih...heheheh. Ramai yang ambil berkat bulan yang indah ini untuk menyatukan semula persahabatan atau tali persaudaraan yang mungkin sudah lama putus. Bermaafan serta melupakan sengketa yang mungkin ada. Jadi pada orang-orang yang telah mengabaikan peluang ini. Sememangnya anda dalam kelompok orang-orang yang rugi.  

Apa-apa pun peluang itu telah berlalu. Kenalah tunggu tahun depan. Itu pun kalau kita panjang umur. Takpalah walau apapun alasan anda. Pilihan di tangan anda. Yang buruk itu datangnya dari kita insan yang lemah dan yang indah-indah itu datangnya dari ALLAH. Renung-renungkalah ya... 

No comments :

Post a Comment

Archives