Monday, May 18, 2009

Kasihku, Sayangmu... Sayangku, Kasihmu...

Surah Ar-Ruum, ayat 21 yang bermaksud:
“Dan antara tanda kebesaran Allah ialah Dia telah menciptakan untukmu isteri-isteri supaya kamu cenderung dan berasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya antara kamu rasa kasih dan sayang.”

Sesungguhnya, perkahwinan tidak hanya sekadar perhubungan serta perkongsian hidup antara lelaki dan perempuan tetapi lebih daripada itu. Setiap apa yang kita saksikan di muka bumi Allah ini hidup mempunyai pasangan. Lihat saja kejadian di langit dan di bumi. Tanah yang tidak sama rata, berpasangan antara tinggi dan rendahnya. Daratan berpasangan dengan lautan. Lihatlah keindahan malam dipasangkan dengan cerahnya siang meliputi alam. Demikian juga, makhluk yang dicipta Allah tidak kira binatang atau manusia semuanya ada berpasangan, jantan dengan betinanya serta lelaki dengan perempuannya.

Indahnya lumrah alam ini seindah penciptanya.... Indahnya segala yang telah tertulis diazali untuk diriku dan dirimu sebagai hambanya. Aku bersyukur kerana segala apa yang disediakan untuk menjadikan aku insan yang tabah.

No comments :

Post a Comment

Archives