Sunday, June 14, 2009

Kenapa kita berubah???


Adakala orang berubah kerana orang lain. Tak kiralah sebab keluarga, kekasih atau kawan. Ada yang berubah sebab inginkan kemajuan dalam hidup. Adakalanya kita berubah kerana ingin melupakan peristiwa yang telah lalu. Yang pasti, orang berubah sebab inginkan perubahan. Agama sendiri menggalakkan umat-umatnya supaya berubah. Berhijrah dari satu destinasi ke satu destinasi yang baru. Dan, perubahan itu perlulah yang sewajarnya memberikan kebaikan untuk dirinya dan orang-orang dikelilingnya.

Bagi diriku, aku sentiasa ingin berubah. Berhijrah dari segi perwatakan, penampilan malah pendirian. Walaupun begitu, aku tetap berharap walauapapun perubahan yang berlaku tidak akan menjadikan aku seorang yang lain. Bagiku, perubahan itu tidak akan membuatkan orang-orang disekelilingku menjauhkan diri. Penghijrahan itu tidak akan membuatkan alam mencemuhku. Biarlah sesuatu yang baru dan segar itu menjadikan aku lebih disenangi, disayangi malah dilindungi.

Begitu juga harapanku buat teman-teman disekeliling. Pujangga ada berkata, "The best way to prepare for life is to begin to live". Lihatlah kehadapan, jangan ditoleh lagi pada yang lampau, berubahlah bila perlu, berdiam jika setuju, berhijrah untuk maju, ke arah kebaikan semestinya dituju. Dan yang pasti, bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan, pergilah ke tempat-tempat yang kamu ingin pergi. jadilah seperti yang kamu inginkan, kerna kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan.

No comments :

Post a Comment

Archives