Thursday, June 18, 2009

Satu ketika dulu.....

Bila duduk termenung sorang-sorang ni mulalah berbagai-bagai kenangan terlintas difikiran. Tak kiralah kenangan pahit ke manis ke. Yang pasti, semua itu menjadikan hidup kita ini lebih berwarna-warni... macam pelangi. Dari zaman kanak-kanak, masuk zaman remaja... lepas tu zaman belajar... zaman masa mula-mula masuk ke alam pekerjaan... kalau nak cerita memang tak cukup buku dibuatnya... oppss sekarang tak pakai buku dah.... E-Buku....hehehe... memang kalau orang baca pun tak tau yang mana satu nak dibuat skrip drama atau filem... sebab dah banyak sangat sampai tak larat nak baca.

Masa tengah duk belek gambar-gambar dalam thumdrive tu terjumpa lah satu folder namanya Vietnam... hah.. teringat pulak pada satu email dari seorang kawan tu, Inin. Dia kata,"Aku dah baca dah blog kau. Okeyla.. tapi apasal tak masukkan gambar-gambar masa kat UPM dulu. Tak bestla." Bukan saya tak nak masukkan cuma memang saya nie low profile sikit masa tu... hehehe... perasan. Untuk tidak menghampakan kawan-kawan, jadi saya ceritalah serba sedikit kenangan masa kat UPM tu. Masa di UPM, saya ambil kursus komunikasi. Sebab apa saya ambil kursus tu? Mungkin sebab saya suka bercakap kot. Lepas tu dalam bercakap tu saya suka masukkan elemen motivasi. Nak kata sebab nak jadi pakar motivasi tak jugaklah sebabnya, kerja saya sekarang langsung takde kena-mengena dengan komunikasi. Tapi adalah sikit-sikit bila saya bagi training atau couching pasal kerja. Belajar ni pun sebab memang dah terminat sangat nak belajar dan sebab memang dah bercita-cita masa kecik-kecik dulu yang saya nak tunjukkan kat semua orang yang saya akan dapat pegang segulung ijazah walau macam mana susah sekali pun. Maka rezeki nak sambung belajar ni pun datang masa dah berkahwin dan ada anak dua. Jangan tak tau dalam sibuk memegang 5 jawatan sekaligus, Ibu, Isteri, Anak, Pekerja dan Pelajar, saya tetap berjaya mendapat Ijazah Kelas Pertama. Dan yang paling best pinjaman MARA yang saya ambil saya tak payah bayar..... Masa belajar dulu, memang banyak aktiviti yang kami lakukan. Maklumlah kursus komunikasi, jadi praktikal lebih banyak dari teori. Kalau nak cerita memang panjang lebar, jadi apa kata kalau anda-anda semua berminat dengan kursus ini, lawatilah laman web UPM, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Hah... carilah informasi di situ.
Gambar ini saya ambil masa melawat ke Vietnam dulu. Lawatan sambil belajar. Bukan lawatan Cik Kiah tau. Ni kira kitarang punya projek paper la. Bukan senang nak realisasikan lawatan ni tau sebab banyak benda kena buat macam nak cari sponsor, kitarang kena adakan makan malam, jual meja, lepas tu jual tshirt... akhirnya sampai jugalah kami semua ke bumi Vietnam.

Antara aktiviti yang diadakan semasa lawatan ke Universiti Vietnam. Hah... jangan tak tau, bukan aja budak-budak Vietnam yang ternganga tenguk persembahan kitarang, pensyarah dengan kawan-kawan yang lain pun turut terkedu tenguk saya yang dah lama pencen menari ni menari lagu Noraniza Idris.



Acara seterusnya ialah...apalagi kalau tak bershoping. Tenguk Cik Effa kita tu, kalau boleh satu Vietnam tu dia nak bawa balik.

Tu apa kena pulak dengan budak Kamarul tu. Nak terbang ke mana sampai Alin kena tarik dia. Kalau nak tahu, ini adegan yang tak sempat di sensored masa lawatan ke stesen TV di Vietnam.

Ini takde tempat lain ke nak bertenggek. Heheh... kontrol ayulah konon. Ni masa lawatan ke tempatt-tempat bersejarah di Vietnam. Seronok memang seronok. Kalau nak download semua gambar kat sini memang sampai besuk pagi pun tak habis.


Gadis-gadis pingitan di Vietnam....(Effa, Kak Yah, saya, Zee, Alin dan Inin)

1 comment :

  1. Memang sukar untuk melupakan setiap detik pengalaman yang lalu..

    ReplyDelete

Archives